Jørgen i Hjørring

"Jørgen i Hjørring" den ligger jo lige for...

tirsdag, september 26, 2006

Drageløberen
"Drageløberen" hedder den sikkert på dansk. Der er jo sikkert mange der har læst den - og nu har jeg altså også. Tyngdepunktet i historien er Afganistan 1975 og 1976 lige inden Russerne, fundamentalisterne og hvem ved jeg gjorde deres indtog og alt blev forandret. Den skal have 5 stjerner.
Der er nok ingen tvivl om at hvem som helst vil synes godt om bogen, men det er meget sjovt at 1975 og 1976 var netop de to år hvor jeg rejste i Afganistan ialt tre gange, den sidste gang sammen med Sigrún. Kulden, sneen, den klare lufte, de lerklinede huse, Kabuls gader, Buskarzi (fodbold til hest hvor man bruger en død ged i stedet for bold!) ved Masar-e Sarif, buddafigurene i Barmiyan, bevæbnede stammer i Kyper-passet og de grønne marker ved Jalalabad kom langsomt op på hukommelsens overflade. Det var før det digitale kamaras tid. Jeg kan huske at Sigrún og jeg havde 2 x 36 billeder fra vores jordomrejse og jeg tror ikke der findes nogen fra Afganistan. -Så er det jo godt at have "Drageløberen"

1 Comments:

Blogger Eva said...

Det er jeg enig med dig i, en af de bedste böger jeg har læst!!

Var í Domus i dag, de savner dig alle sammen og jeg skulle hilse mange gange!!

11:18 PM  

Send en kommentar

<< Home